Spolek Putování za Santinim se zavazuje k zpřístupnění své webové stránky v souladu s vnitrostátními právními předpisy, které provádějí Směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2102.

Toto prohlášení o přístupnosti se vztahuje na webovou stránku https://www.santini.cz.

Stav souladu
Tato webová stránka je plně v souladu se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2102 ze dne 26. října 2016 o přístupnosti webových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru (Úř. věst. L 327, 2.12.2016, s. 1). [PDF, 405 Kb]

Informace prezentované v jiných formátech
Některé dokumenty a informace jsou z důvodu rozsáhlosti uveřejněny ve formátu PDF nebo v některém z formátů aplikací Microsoft Office (.doc, .xls).

Vypracování tohoto prohlášení o přístupnosti
Bylo provedeno vlastní posouzení a ověření funkcí webových stránek, které je v souladu se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2102.
Toto prohlášení bylo vypracováno dne 1. 6. 2020.

Zpětná vazba a kontaktní údaje
Vaše náměty, postřehy či informace o problémech, na které narazíte při používání těchto webových stránek můžete poslat na adresu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

oibfdsafl sa am,.sn fs.admfn sad.mfn asd.fm asdf

mojimir-horyna(* 1945, † 2010) byl český historik umění. Studoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a také ve Štýrském Hradci. Zajímal se především o umění baroka a 19. století, architektonický vývoj Prahy a ochranu kulturních památek. V letech 1969-1970 pracoval v Národní galerii, následující rok strávil ve Středisku památkové péče v Pardubicích, od roku 1972 pracoval v atelieru stavebně-historického průzkumu Státního ústavu pro rekonstrukce památkových měst a objektů v Praze. V roce 1988 se vrátil na dva roky do Národní galerie a od roku 1990 učil na FF UK v Ústavu pro dějiny umění, který také vedl. V roce 2000 se stal profesorem v oboru dějiny umění. Od roku 2006 byl prorektorem UK.

Mojmír Horyna hojně publikoval studie v odborných časopisech, popř. sbornících, je spoluautorem několika významných souborných knih a podílel se na několika výstavách o umění českého baroka. Prof. Horyna byl považován za nejlepšího znalce díla J. B. Santiniho-Aichela. Do roku 2006 byl předsedou Vědecké rady pro státní památkovou péči, vrcholného poradního orgánu Ministerstva kultury ČR.

U příležitosti Horynových šedesátých narozenin byla v Mariánské Týnici v roce 2005 odhalena busta od Oldřicha Karbana jako výraz vděčnosti duchovnímu otci rekonstrukce této památky.


Publikace

  • Architektura baroka. Praha na úsvitu nových dějin, Praha 1988, spoluautor
  • Zámek Hořovice, Praha 1996
  • Parlament České republiky, Praha 1996, spoluautor
  • Mnichovo Hradiště, Praha 1996, spoluautor
  • Obnova, konzervace a rekonstrukce památek, Praha: 1997, spoluautor
  • Jan Blažej Santini-Aichel, Praha 1998
  • Dientzenhoferové, Praha 1998
  • Memento mori, Praha 1998, spoluautor
  • Santini. Stavby Jana Blažeje Santiniho na Žďársku, Žďár nad Sázavou 1999
  • Toskánský palác v Praze, Praha 1999, spoluautor
  • Černínský palác v Praze, Praha 2001
  • Valdštejnský palác v Praze, Praha 2002, spoluautor

Svatý Jan Nepomucký, světec baroka

05.05.2021

Se sv. Janem Nepomuckým, světcem baroka, se dodnes setkáváme na mostech, u cest v krajině i v zákoutích našich vesnic a měst. Tento věhlasný mučedník zpovědního tajemství měl ve skutečnosti se svým historickým předobrazem, generálním vikářem pražské arcidiecéze Johánkem z Pomuka, společného jen málo.

Santiniho kostel v Nerudově ulici

24.04.2021

Projekt kostela Panny Marie Matky ustavičné pomoci a sv. Kajetána byl připravován již před koncem 17. století, kdy členové Theatinského řádu zakoupili pro tento účel několik domů v tehdejší Ostruhové ulici v Praze. V roce 1679 vypracoval projekt kostela řádový spolubratr, geniální architekt z italského Turína, Guarino Guarini.

Kostel sv. Prokopa ve Všehrdech

06.04.2021

Gotický kostel vznikl ve 14. století, v letech 1730-1732 byla na objednávku opata Evžena Tyttla realizována barokní novostavba dle návrhu architekta Jana Santiniho. V té době byl také zřízen hřbitov. Jeho obvodová zeď navazuje po stranách na vstupní, osovou věž kostela a je zde konkávně probrána a prolomena dvěma komponovanými branami.

Iniciace architekturou

03.04.2021

Opravdová tajemství nejdou odhalit a tajemství umělecké tvorby patří právě mezi ně. Magická kouzla bývají mnohem jednodušší. Ale vlastně na tom ani příliš nezáleží. Architektura je druhem jazyka, který promlouvá od srdce k srdci. Jsou knihy, které s větším či menším zájmem přečteme.

Pozvání na cestu

01.03.2021

V průběhu 17. a větší poloviny 18. století se z Itálie rozšířil nový a svébytný kulturní sloh, jenž se stal posledním univerzálním a sjednocujícím stylem celé Evropy; později byl nazván barokem. Celý křesťanský svět prožíval zvláštní období. Jako by byl jeho čas protknut metaforou Theatri mundi - divadla světa.

Pozvání do muzea stavitelství

06.02.2021

"Kdo zná, neničí" hlásá motto nad vstupem do nové Expozice stavitelství v areálu národní kulturní památky Klášter Plasy v západních Čechách. Národní technické muzeum zde, ve své nové pobočce v duchu uvedeného motta prezentuje postupy a principy především tradičního stavitelství.

Stanislav Růžička

19.10.2020

Objednavatelé Santiniho staveb

Jan Blažej Santini-Aichel nebyl mistrem pražského zednického cechu a proto – i když v roce 1705 získal malostranské měšťanství - nesměl v Praze stavebně podnikat. Proto je počet jeho pražských staveb velice malý a pracoval zde pouze pro ty stavebníky, kteří nepodléhali cechovním předpisům, tedy šlechtice a církevní instituce. Pro stejný typ objednavatelů realizoval i většinu svých mimopražských realizací.

Irena Bukačová

27.03.2020

Rozhovor o rekonstrukci Santiniho koncepce poutního místa v Mariánské Týnici.

V dnešním pořadu zavítáme společně do Mariánské Týnice, na poutní místo v západních Čechách, pozoruhodné z mnoha důvodů: navrhl je vynikající barokní architekt Jan Blažej Santini-Aichl, nepřízeň minulých dob je nechala zcela zchátrat, ale v posledních letech bylo podle historických plánů obnoveno, zrekonstruováno v plnosti, jaké nedosáhlo ani v barokní době.

Jiří T. Kotalík

27.03.2020

Geometrie jako jazyk architektury

O úloze geometrie v architektuře se všeobecně ví a pozornost jí v různých souvislostech věnovala celá řada badatelů jak z oblasti matematických věd, tak především z oborů dějin umění a architektury. Tento trend se ale bohužel stal též doménou často až spekulativních úvah, vpisujících kružnice a přímky do velmi obecných a přibližných půdorysů staveb i sídelních útvarů.

Partneři projektu

santini partner mk 32 300x623santini partner uk 32 300x234santini partner arcibiskubstvi 32 300x441santini partner vysocina 32 300x520santini partner jihomoravsky 32 300x665santini strednicechy mk 32 300x511santini partner karlovyvaryi 32 300x417santini partner pardubice 32 300x600santini partner plzen 32 300x558santini partner praha 32 300x206

Putování za Santinim © 2020, All Rights Reserved by LE CLAVERA 2020
Textová verze | Mapa stránek | Prohlášení o přístupnosti